100% собствено, органично произвдоство

Безплатна доставка за София

Елате и сами наберете зеленчуците

Полезни съвети

Целина - И полезна, и вкусна

Целината е "роднина" на морковите и магданоза, като общата им фамилия е Сенникоцветни.

Наред с името си тези продукти споделят и куп полезни за организма ни съставки. Освен това намират приложение в разнообразни и вкусни рецепти.

Според историческите данни целина се е консумирала още от древността. Египтяни, а след това гърци и римляни са се възползвали от хранителните и целебните й свойства.

Да, този зеленчук намира широко приложение в народната медицина, като се смята, че помага срещу широк набор от здравословни проблеми и нарушения: от настинка и грип през затлъстяване и запек до високо кръвно налягане.

Отгоре на всичко на целината се приписват и качествата на афродизиак.

Дали по тази, или по други причини, растението е било забранено за ползване през Средновековието и постепенно забравено. Става отново популярно през Ренесанса, когато започва преоткриването на ценните му качества.

От корените му може да се приготви прясно изцеден сок, който се препоръчва при настинка и хранителни разстройства. Сокът понижава температурата, подсилва организма и го изчиства от токсините.

Ако се запарят корените и/или листата пък, се получава също толкова полезен чай.

В корените (главата) на целината се съдържа натрий, поради което от тях може да се извлече сол. Тя не е много лесно откриваема у нас, но все пак се предлага от някои специализирани магазини.

Когато избираме целина, е добре да обръщаме внимание на листата, които трябва да са светлозелени, да нямат жълти петна по себе си и да изглеждат свежи. Зеленчукът може да се съхранява в хладилника в найлонов плик, но не по-дълго от две седмици.

Суровите му стъбла се използват за салати и гарнитури към печени меса. Листата са чудесна подправка за разнообразни ястия, а корените могат да се съчетават с моркови и ябълки, да се намачкат на пюре, да се свари супа.

 

В целината се съдържат огромни количества витамини, на първо място витамин C, но също и такива от B-групата, както и витамин A.

Този зеленчук предизвиква алергични реакции в много редки случаи, но все пак трябва да се внимава, защото, ако се окажем алергични, последствията може да са много опасни – независимо дали се консумира сурова целина, или термично обработена.

Всички, на които растението им понася пък, би трябвало да се възползват в максимална степен от него. Това може да стане например като се приготви супа от целина, като се добави към супа топчета, като се приготви с ориз... Вариантите са много и всички те, по наше мнение, си заслужават.

Полезни съвети

За ползите от консумацията на хрян

Вие хапвате ли често хрян? Ползвате ли го като подправка към различни ястия? Или ви плаши пиперливия му вкус? Както всяко нещо с по-различен вкус, хрянът е едно от супер полезните растения, които обаче не се ползват много често. Ако сте от хората, които не използват хрян в кухнята си, смятаме да ви разкажем за какво е полезен и в края на статията да променим мнението ви за него....

Съкровищата на зимната кухня – кисело зеле

Какво би била Коледа без сарми, какво би била зимата без кисело зеле! В българската кулинарна традиция има няколко устойчиви мотива и киселото зеле е един от тях. Малко са семействата, които не приготвят домашно такова и едва ли има кухня, в която поне веднъж зимно време да не се сготви кисело зеле със свинско или да се направят сарми със зелеви ли...